Zjawisko grywalizacji zakłada stworzenie odpowiednich warunków, które przypominają grę fabularną, aby zaktywizować użytkowników szkolenia. Wyróżnia się dwa rodzaje metod projektowania gier szkoleniowych:
- true game experience,
- game-based learning.
True Game Experience
Pierwsza z metod projektowania zakłada pełne zanurzenie się użytkownika/gracza w wykreowanym świecie. Postawione cele kształcenia realizowane są niejako przy okazji naturalnie angażującej fabuły gry. Jaki jest cel tej metody? Kształcenie kompetencji oraz zdobywanie wiedzy w sposób interaktywny i przyjemny.
Game-Based Learning
Game-Based Learning polega na przedstawieniu procesu kształcenia jako fabuły gry edukacyjnej, w której należy osiągnąć określone cele i rozegrać grę do samego końca. W tej metodzie bardziej liczy się zdobywanie wiedzy i kształcenie w ciekawy i przyjemny sposób.
Gry szkoleniowe – jak to wygląda w praktyce?
W praktyce uczestnik gry szkoleniowej samodzielnie podejmuje się nauki i zaczyna przechodzić przez zaprojektowaną fabułę. Forma gry umożliwia lepsze skoncentrowanie się na konkretnym zadaniu i jego wykonaniu. Doskonałym aspektem tego rozwiązania jest możliwość skorzystania z kursu o każdej porze dnia, niezależnie od miejsca, w którym przebywasz. Korzystanie z gier szkoleniowych związane jest jeszcze z jednym aspektem: możliwość przetestowania umiejętności pracownika w bezpiecznych warunkach stymulacji.
Jakie korzyści niosą ze sobą gry szkoleniowe?
Praktyczność – popełnianie własnych błędów w komfortowych warunkach może przynieść wyłącznie wiedzę, jak nie postępować po raz drugi, i pozytywne skutki dotyczące własnego działania. Przechodzenie kolejnych poziomów, zdobywanie umiejętności jest również satysfakcjonującym sposobem rozwoju własnej osoby oraz bezpieczną metodą podejmowania decyzji w komfortowych warunkach.