Pistolety lakiernicze - poradnik

Pistolety lakiernicze – poradnik

Motoryzacja

Co warto wiedzieć, zanim kupi się pistolet lakierniczy? Równomierne rozprowadzenie lakieru na dużej powierzchni, np. na karoserii samochodu, nie należy do łatwych zadań, chyba że dysponujemy odpowiednim sprzętem, tzn. pistoletem oraz dyszą do niego. Urządzenia te służą do szybkiego i równomiernego nakładania farby metodą natryskową, pod odpowiednim ciśnieniem. Kojarzymy zapewne, że istnieją lakiery samochodowe w sprayu, jednak tego typu opakowania są dość nieekonomiczne, jeśli chcemy przemalować cały pojazd, a nie tylko usunąć np. drobne ryski na karoserii.

Jakie są rodzaje pistoletów lakierniczych?

Warto znać skróty takie jak HVLP oraz HV. Pierwszy z nich odnosi się do urządzenia, jakim jest pistolet lakierniczy niskociśnieniowy. Sprzęt stosuje się do malowania niewielkich powierzchni. Dysza posiada wiele otworów, toteż ciśnienie robocze jest relatywnie niskie, pomimo sporej ilości farby rozpylanej w danej chwili. HV to pistolet wysokociśnieniowy, najczęściej spotykany na wyposażeniu profesjonalnych zakładów blacharskich i lakierniczych. Używa się go np. do pomalowania całego samochodu naraz.

W porównaniu do niskociśnieniowego sprzętu, pistolet taki wyrzuca mniejszą ilość farby, jednocześnie przy bardzo wysokim ciśnieniu. Pistolet HV zapewnia większą efektywność pokrywania powierzchni – farba czy lakier lub powłoka antykorozyjna nie marnują się. Sprzęt HV charakteryzuje się zbiornikami o większej pojemności, znajdującymi się na dole urządzenia (HVLP – mniejsze pojemności, na górze).

Rodzaje dysz do pistoletów

Zestawy lakiernicze (w skład wchodzi przynajmniej jeden pistolet lakierniczy, komplet końcówek oraz wąż) mogą zawierać sporo końcówek o różnej średnicy. W przypadku HVLP mają one mniejsze rozmiary niż dla HV. W stolarstwie, podczas malowania ścian budynków oraz przy lakierowaniu samochodów, do rozmaitych czynności stosuje się dysze o różnych wymiarach – precyzyjne wartości są do wglądu online lub w literaturze fachowej.